Bon fiscal: Afla aici 5 lucruri pe care nu le stiai

Bonul fiscal este documentul care atesta contravaloarea bunurilor vandute cu amanuntul sau a serviciilor prestate direct catre populatie, conform legii, iar eliberarea lui de catre un aparat de marcat electronic fiscal (casa de marcat) este obligatorie. Cu alte cuvinte, orice comerciant, pentru a functiona legal, trebuie sa ofere clientilor, in urma unei tranzactii, bonul fiscal.

Cuprins

  1. Ce informatii trebuie sa se regaseasca pe bonul fiscal?
  2. Care este procedeul de anulare sau corectie a bonului fiscal si care sunt documentele necesare?
    1. Procesul verbal de anulare a bonului fiscal
    2. Decizia de aprobare a corectiei/anularii
    3. Copie a notele de receptie si constatare de diferente
    4. Nota de contabilitate
  3. In ce situatii se poate anula sau corecta un bon fiscal emis de casa de marcat
  4. Model de proces verbal de anulare sau corectie a unui bon fiscal gresit
  5. Model de decizie care aproba anularea bonului fiscal gresit

1. Ce informatii trebuie sa se regaseasca pe bonul fiscal?

Bonul fiscal se tipareste pe role casa de marcat si este format din 3 parti: antet, continut si partea finala. Aceste documente pot fi diferite, la fel si informatiile continute, in functie de specificul activitatii si a serviciilor prestate.

Mai jos, vei descoperi ce detalii trebuie sa contina bonurile emise de comercianti, taximetristi si casele de schimb valutar.

Comert

Antet – denumirea si codul fiscal sau codul unic de inregistrare ale comerciantului si adresa la care este instalata casa de marcat

Continut:

  • Data, ora, minutul la care este emis bonul fiscal
  • Numarul de ordine al bonului, pe ziua de lucru respectiva
  • Numele sau codul operatorului de la casa de marcat
  • Denumirea produselor/serviciilor prestate
  • Pretul sau tariful unitar
  • Cantitatea
  • Valoarea fiecarei operatiuni, incluzand TVA, cu indicarea cotei TVA-ului
  • Valoarea totala a bonului fiscal, cu TVA
  • Valoarea totala a TVA-ului
  • Valoarea totala a operatiunilor scutite de TVA
  • Valoarea altor taxe (daca este cazul)

Parte finala – seria fiscala a casei de marcat, logotip-ul aparatului, iar in cazul in care exista un sistem de gestiune, si numarul aparatului.

*** In cazul bonurilor fiscale emise de magazinele din aeroporturi se mentioneaza pe bonul fiscal si: datele de indentificare ale clientului, numarul cursei de transport aerian.

Taximetrie

Antet – numele companiei de taxi, codul unic de inregistrare/codul fiscal, mentiunea “taxi”, numarul de inmatriculare, numarul autorizatiei de functionare, numarul certificatului de aprobare metrologica al modelului de taximetru, numarul de telefon si fax al companiei sau al conducatorului independent.

Continut:

  • Data, ora si minutul la care este emis bonul fiscal
  • Numarul de ordine
  • Numarul cursei
  • Tariful si TVA-ul aferent
  • Tariful de pornire, tariful pe km parcurs, distanta parcursa si valoarea acesteia, tariful de stationare, durata stationarii si valoarea acesteia
  • Valoarea totala, valoarea TVA-ul si cota de TVA
Case de schimb valutar

Antet – informatiile mentionate la comert + codul statistic atribuit de BNR

Continut:

  • Data, ora si minutul la care este emis bonul fiscal
  • Numarul de ordine pe ziua de lucru
  • Numele sau codul operatorului care efectueaza tranzactia
  • Datale de indentificare ale clientului (nume, prenume, tara, actul de indentitate, rezident sau nerezident)
  • Suma incasata
  • Cursul de schimb valutar in functie de care este efectuata tranzactia
  • Comisionul si valoarea TVA-ului
  • Suma platita
  • Valoarea totala a TVA-ului

Toate bonurile fiscale emise de casele de curs valutar trebuie stampilate si semnate de cel care le emite.

Toate informatiile tiparite trebuie sa fie vizibile si usor de citit!

2. Care este procedeul de anulare sau corectie a bonului fiscal si care sunt documentele necesare?

Cateodata, operatorii sunt nevoiti sa anuleze sau sa corecteze un bon fiscal deja emis, din varii motive. Nu este permisa inregistrarea unui bon cu minus, pentru ca valoarea acestuia nu trebuie sa devina negativa, caz in care anularea sau corectia nu mai poate fi efectuata, conform legii.

In schimb, trebuie intocmit un dosar de corectie, care cuprinde cateva documente. Acestea sunt:

  • Procesul verbal de anulare a bonului fiscal

Persoana care a tastat si eliberat bonul fiscal gresit trebuie sa declare in scris, pe propria raspundere, faptul ca este nevoie de o anulare sau o corectie, motivul pentru care aceasta operatiune are loc, numarul de ordine al bonului si data si ora la care acesta a fost emis.

  • Decizia de aprobare a corectiei/anularii

Persoana care raspunde de bunurile companiei, contabilul sef sau directorul financiar-contabil trebuie sa scrie si sa semneze o decizie de aprobare a modificarii, dupa aflarea motivului, daca considera ca acesta este valid.

Aceasta nu este un formular tipizat, ci doar un document care sa reflecte faptul ca persoana responsabila este de acord cu explicatia angajatului si ca este de acord cu anularea sau corectarea bonului.

  • Copie a notele de receptie si constatare de diferente

Cele intocmite de la ultima inventariere pana la zi, prin care a fost stabilit pretul cu amanuntul al produsului ce a fost inregistrat gresit in aparatul de marcat electronic fiscal.

  • Nota de contabilitate

Aceasta trebuie sa reflecte operatiunea efectuata.

Chiar si dupa intocmirea dosarului, modificarea nu va aparea in raportul Z pe data respectiva, ci acesta va avea in continuare o valoare gresita. In schimb, suma corecta va aparea in contabilitate dupa inregistrarea tuturor operatiunilor necesare.

3. In ce situatii se poate anula sau corecta un bon fiscal emis de casa de marcat?

Cele mai frecvent intalnite situatii care duc la anularea sau corectarea unui bon fiscal deja emis sunt:

  • Tastarea gresita de catre operator a unei valori, caz in care se face anularea si se emite un bon corect
  • Tranzactia a fost inregistrata pe casa de marcat, insa clientul a refuzat sa plateasca suma, ceea ce duce la anularea bonului fiscal

4. Model de proces verbal de anulare sau corectie a unui bon fiscal gresit

Desi nu exista un model standard definit de legislatia in vigoare, procesul verbal poate fi intocmit in acest fel:

case de marcat - corectie bon fiscal
corectie bon fiscal – casa de marcat
5. Model de decizie care aproba anularea bonului fiscal gresit

Asa cum a fost mentionat anterior, nu exista nici aici o formulare standard ceruta de lege sau un un formular tipizat ce trebuie utilizat. Totusi, un document corespunzator poate avea forma:

 

 

 

 

 

 

Ti-au fost de ajutor aceste informatii?


Comentarii (0)

Comentariul tau a fost trimis si va fi vizibil dupa aprobarea de catre un moderator.