Etichetarea produselor alimentare si nealimentare – Ce trebuie sa contina eticheta si care sunt prevederile legale in vigoare

Etichetare produse alimentare

Etichetarea produselor, atat a celor alimentare, cat si a celor nealimentare, este un procedeu deosebit de important, atent reglementat prin lege.

Continutul etichetelor reprezinta un factor decisiv in decizia consumatorilor de a achizitiona sau nu un anumit produs, iar toate informatiile prezentate trebuie sa fie complete si corecte.

Pentru etichetarea produselor intr-un mod profesional sunt necesare atat etichete autoadezive de calitate cat si  imprimante de etichete adecvate.

Daca vrei sa afli mai multe despre acest subiect, citeste in continuare acest articol!

Cuprins

1. Etichetarea corecta a produselor alimentare

  • Cerinte generale
  • Responsabilitatile operatorului
  • Mentiuni obligatorii – ce trebuie sa se regaseasca pe eticheta

1.1. Etichetarea carnii

1.2. Etichetarea produselor lactate

2. Etichetarea produselor nealimentare

2.1. Etichetarea produselor textile

2.2. Etichetarea incaltamintei

2.3. Etichetarea detergentilor si produselor de curatat

2.4. Etichetarea produselor cosmetice

2.5. Etichetarea energetica a aparatelor electrocasnice

1. Etichetarea corecta a produselor alimentare

Orice produs alimentar trebuie sa fie corespunzator etichetat pentru a-i oferi consumatorului sansa de a cumpara in cunostinta de cauza. Eticheta trebuie sa contina informatii esentiale, usor de citit si de inteles de catre orice persoana.

Uniunea Europeana a dezvoltat un regulament ce contine principalele reglementari din domeniul etichetarii produselor alimentare, care se aplica tuturor operatorilor din sectorul alimentar si tuturor produselor destinate consumatorului final.

In acesta, se regasesc, printre altele, si:

  • Cerinte generale

Etichetarea, prezentarea si publicitatea facuta produselor nu trebuie sa:

  • Induca in eroare consumatorul cu privire la caracteristici, proprietati sau efecte ale produselor;
  • Atribuie unui produs alimentar proprietati de prevenire, tratament sau vindecare a unei boli.

 

  • Responsabilitatile operatorului

Raspunderea pentru informarea consumatorilor cu privire la produsele alimentare ii revine operatorului sub a carui denumire se comercializeaza produsele sau importatorului, in cazul in care operatorul nu are sediul in UE.

Etichetarea trebuie sa fie facuta conform legislatiei europene in vigoare, dar si a celei de la nivel national.

Produsele alimentare preambalate – informatiile necesare trebuie sa se regaseasca pe ambalaj sau pe o eticheta atasata.

Produsele alimentare neambalate – informatiile trebuie transmise operatorului care le receptioneaza, iar acesta are datoria de a le comunica consumatorului final, la momentul comercializarii.

 

  • Mentiuni obligatorii – ce trebuie sa se regaseasca pe eticheta

Toate aceste informatii trebuie sa fie lizibile, usor de inteles si indestructibile (depinde de caz):

  • Denumirea produsului
  • Lista ingredientelor
  • Substantele care provoaca alergii sau intoleranta
  • Cantitatea anumitor ingrediente sau a categoriilor de ingrediente
  • Cantitatea neta de produs alimentar
  • Data durabilitatii minimale sau data-limita de consum
  • Conditiile de pastrare si conditiile de utilizare
  • Numele ori denumirea si adresa operatorului sau a importatorului
  • Tara de origine ori locul de provenienta (in special pentru alimentele de origine animala)
  • Instructiuni de utilizare (daca lipsa acestora ar ingreuna utilizarea corecta)
  • In cazul bauturilor ce contin mai mult de 1,2% din volum alcool, concentratia alcoolica dobandita
  • Declaratie nutritionala
  • Mentiuni suplimentare de etichetare pe grupe de produse

 

1.1. Etichetarea carnii

Fiind un aliment consumat in cantitati foarte mari, dar cu potential periculos daca nu sunt respectate normele legislative, etichetarea carnii este atent reglementata.

Asadar, conform legii, iata care sunt informatiile pe care consumatorii trebuie sa le primeasca la momentul comericializarii:

  • Denumirea integrala a produsului;
  • Producatorul;
  • Numarul de lot;
  • Termenul de valabilitate;
  • Conditiile de pastrare;
  • Adresa si numarul de autorizare al magazinului care comericializeaza carnea;
  • Denumirea distribuitorului;
  • Pret/kg;
  • Pret final;
  • Greutatea neta;
  • Codul de bare.

Pentru carnea care este comerializata pe teritorul Romaniei se adauga:

  • Tara de origine a animalului;
  • Locul in care s-a nascut si a crescut animalul;
  • Locul in care a fost sacrificat animalul, marca de sanatate/identificare si denumirea operatorului economic;
  • Locul in care carnea a fost transata, marca de indentificare si denumirea operatorului economic;
  • Sintagma “carne romaneasca” (daca este cazul);
  • Continutul in procente de carne romaneasca in cazul produselor complexe.

 

1.2. Etichetarea produselor lactate

Pe eticheta produselor lactate trebuie mentionat:

  • Tara de origine sau locul de provenienta a laptelui cu ponderea cea mai mare;
  • Numele operatorului economic procesator al laptelui;
  • Modificarile de compozitie;
  • Sintagma “Produs natural”, poate fi utilizata de operatori pe eticheta produsului finit doar daca folosesc in proportie de 100% ca materie prima lapte provenit de la animale (vaca, oaie, capra, bivolita) si componente naturale provenite strict din lapte;
  • Sintagma “Produs romanesc” utilizata doar de cei care folosesc in proportie de 100% ca materie prima lapte de origine romaneasca, atestat prin documente de trasabilitate.

 

2. Etichetarea produselor nealimentare

Pentru ca exista o mare varietate de produse ce fac parte din aceasta categorie, vei descoperi in continuare care sunt conditiile de etichetare pentru principalele sectoare de comert.

 2.1. Etichetarea produselor textile

Eticheta este principalul instrument de informare asupra articolelor textile, alegerea acestora nefiind usor de facut, avand in vedere diversitatea materialelor si texturilor.

Atunci cand sunt comercializate, produsele textile trebuie sa aiba doua etichete:

A. Eticheta de insotire, confectionata din hartie ori carton, ce trebuie sa contina:

  • Denumirea si/sau marca producatorului
  • Adresa sediului producatorului sau a importatorului
  • Denumirea produsului
  • Denumirea importatorului (daca este cazul)
  • Compozitia fibroasa a tesaturii pentru fata si pentru captuseli (in procente, in ordine descrescatoare)
  • Caracteristici tehnice si de calitate ale produsului (marime si model la confectii; latime la tesaturi; dimensiuni la covoare, tratamente speciale aplicate)

B. Eticheta de intretinere, confectionata din materiale rezistente la spalare, calcare etc., care trebuie cusuta pe produsul textil. Aceasta cuprinde informatii despre modul de intretinere al articolului, sub forma unor simboluri grafice standardizate international.

2.2. Etichetarea incaltamintei

Etichetarea incaltamintei se face individual, pentru fiecare pereche in parte, de catre producatori sau de catre importatori ori comercianti.

Iata care sunt obligatiile comercializarii de care trebuie sa tina cont operatorii:

A. Pe eticheta trebuie sa se regaseasca:

  • Denumirea si marca producatorului, importatorului sau comerciantului
  • Tara de origine
  • Articolul
  • Marimea
  • Specificatii privind tratamente speciale aplicate

B. In etichetarea produsului trebuie sa se tina cont de: materialul specificat ca fiind folosit in partile componente ale incaltamintei trebuie sa se regaseasca in proportie de 80% pe suprafata desfasurata; in cazul in care niciun material nu exista in proportie de minim 80%, se vor specifica principalele doua materiale. Trebuie mentionate materialele pentru partea superioara exterioara, partile interioare si talpa exterioara.

Marimea din import va fi mentionata in centrimetri, iar eticheta trebuie sa fie atasata produsului, scrisul si pictogramele de pe ea suficient de mari pentru a fi citite cu usurinta.

C. Incaltamintea trebuie insotita de instructiuni clare de intretinere si curatare, in limba romana.

2.3. Etichetarea detergentilor si produselor de curatat

Pe eticheta detergentilor, a produselor de curatat si de intretinere trebuie sa existe urmatoarele informatii:

  • Denumirea comerciala a produsului;
  • Denumirea si adresa producatorului (sau a comerciantului);
  • Continut net indicat in greutate sau volum;
  • Compozitia chimica;
  • Instructiuni de pastrare, utilizare si dozare pentru domeniul de utilizare recomandat.

Este obligatoriu ca ingrediente precum enzime, conservanti si dezinfectanti sa fie mentionate pe ambalaj, indiferent de cantitatea in care se regasesc.

De asemenea, nu trebuie sa lipseasca nici concentratia substantelor in compozitia chimica, pe grupe de procente.

 

2.4. Etichetarea produselor cosmetice

Din categoria produselor cosmetice fac parte produsele de machiaj, parfumurile si produsele de ingrijire personala, precum cele de ingrijire a dintilor, sapunuri, sampoane, etc.

Conform legislatiei, un produs poate fi considerat cosmetic daca este pus in contact cu diverse parti externe ale corpului uman, cu scopul exclusiv sau principal de a le curata, de a le parfuma, de a le modifica aspectul si/sau a le corecta mirosurile corporale si/sau a le proteja ori a le mentine in buna stare.

Tot legea spune ca produsele, pentru a fi numite cosmetice, trebuie sa fie livrate sub forma de preparat ori substanta. De asemenea, exista si alte articole, precum servetelele parfumate, servetelele demachiante, tatuaje temporare, care sunt considerate cosmetice, pentru ca iau contact cu tesuturile corpului.

Produsele ce sunt recomandate sau indicate ca avand diverse proprietati terapeutice sau profilactice NU intra in categoria produselor cosmetice, ci in cea a medicamentelor.

Pe recipientul si pe ambalajul cosmeticelor trebuie sa se regaseasca:

  • Datele de identificare ale producatorului sau a operatorului responsabil cu punerea pe piata a produsului (nume, adresa sediu, tara de origine);
  • Continutul nominal in momentul ambalarii produsului (indicat in greutate sau in volum; in cazul in care acestea nu sunt relevante, se precizeaza nr. de bucati daca nu este vizibil);
  • Data de minima durabilitate;
  • Precautii speciale la utilizare;
  • Functia produsului cosmetic;
  • Numarul lotului de fabricatie sau o modalitate de indentificare a acestuia;
  • Lista cu ingredientele.

2.5. Etichetarea energetica a aparatelor electrocasnice

In ceea ce priveste aparatele electrocasnice, cum sunt frigiderele, masinile de spalat, uscatoarele sau cuptoarele cu microunde, etichetarea energetica are rolul de a indica consumatorului urmatoarele:

  • consumul de energie
  • clasa de eficienta energetica
  • volumul compartimentelor de refrigerare, congelare si numarul de stele (la aparatele frigorifice);
  • capacitatea de spalare si uscare (la masini de spalat si uscatoare);
  • nivelul de zgomot;
  • alte aspecte relevante.

Aceasta trebuie amplasata intr-un loc cat mai vizibil pentru consumator.

In oferta itDepot exista numeroase imprimante de etichete, ce utilizeaza tehnologii diferite, in functie de nevoile fiecarui operator. Iata cateva exemple:

Imprimanta Zebra zt420

Imprimanta etichete ZT420

Imprimanta etichete ZT420

 

Imprimanta Epson Colorworks TM-C3500

Imprimanta etichete color Epson
Imprimanta etichete color Epson

 

 

 

 

 

 

 

 

Imprimanta Zebra ZD420 ZD42043-C0EE00EZ

Imprimanta ZD420

Imprimanta ZD420

 

De asemenea, poti descoperi si programe pentru alcatuirea etichetelor:

 

Program de facut Etichete Zebra Designer XML v2 13833-002

Program de facut etichete
Program de facut etichete

 

 

 

 

 

 

 

BarTender 2016 Automation, 10 imprimante, BT16-A10

Soft Etichete Bartender
Soft Etichete Bartender

 

 

 

 

 

 

 

Tine cont de informatiile din acest articol daca desfasori o activitate in domeniul comertului!

Sursa foto: www.shutterstock.com; www.itdepot.ro


Comentarii (0)

Comentariul tau a fost trimis si va fi vizibil dupa aprobarea de catre un moderator.